Vi pratar med Anders Waldenstedt f d polis och grundare/ägare från vår samarbetspartner Mindgear Support & Solutions som berättar vad vinnande arbetsplatser gör efter en traumatisk händelsen på jobbet och varför det är din chefs fel att du sjukskrev dig.
Han har 40 år som polis i ryggsäcken, har varit Palmes livvakt och senare, när han jobbade som spanare på Rikskriminalen och Palme mördades, arbetade han även med brottet.
Anders har även jobbat som samtalsledare vid Försvarsmakten i 23 år i samband med hemkomst av soldater från bl.a. missioner i Afganistan, Mali och Balkan.
Utöver det har han varit förhandlare vid gisslandrama, på plats i Thailand 2004 efter tsunamin som del i svensk polis krisstödgrupp, ja listan kan göras lång.
Man vet att man haft en framgångsrik karriär när SVT hör av sig inför programmet ”Tjuv och Polis” och då inte för att erbjuda rollen som tjuv.
Idag träffas vi för att prata kring hur Mindgear tar hans och kollegornas mångåriga erfarenhet av krishantering från polishusets korridorer till din och min arbetsplats.
Från förskräckt till förhandlare
Mindgear utbildar kontinuerligt chefer och anställda i hur man bemöter hot och våld. Jag kan inte hålla mig utan måste fråga; Hur gör man då?
När någon jag tagit beslut kring i min yrkesroll stormar in på kontoret och skriker med hotfullt kroppsspråk, then what? För att deskalera en hotfull situation menar Anders att det absolut viktigaste är att lyssna.
"Lyssna på personen som är upprörd" säger han lugnt. "Lyssna och lyssna igen och igen. Upprepa och visa att du hör att personen är ledsen, be den berätta mer".
Det vi vill är att låta personen känna sig hörd och visa att du verkligen förstår - trots att personen kanske har tokiga tankar. "Att inte själv höja tonläget utan visa att du hör genom att ställa frågor är alltid en framgångsfaktor" förklarar han.
När det gått åt pipsvängen
Men det gick inget vidare i mitt påhittade scenario om personen som stormat in på kontoret. Jag lyckades inte deskalera situationen och personen har skadat sig framför mig och mina kollegor. Polisen har varit här och hämtat individen, folk är skärrade och man har beslutat att stänga kontoret, alla ska åka hem. Nu då?
"Det är ofta här många företag gör fel" säger Anders "Det är nu man behöver vara direkt på bollen och visa sina anställda att man bryr sig om deras upplevelser. När vi hämtas in tar vi reda på exakt vilka som var involverade i händelsen. Hur kommer de hem? Kom de hem okej? Har de familj, släkt eller vänner de kan vara hos ikväll?".
"Det största och överlägset bästa stödet efter att någonting traumatiskt hänt på jobbet finns hos nära och kära" fortsätter han. "Sedan har du kompisar, arbetskamrater och arbetsgivaren och i sista ledet vid behov kommer den professionella hjälpen in som psykologstöd exempelvis."
Samling efter Händelse
"Vad händer sedan då, när jag fått åka hem efter händelsen och har familj att vara med på kvällen?" frågar jag. "Det är då jag och Mindgear kommer in i bilden." börjar Anders.
"Jag ringer och presenterar mig för dig samma kväll. Jag berättar att din chef ordnat med ett ordentligt krisstöd för att hen bryr sig om dig och att det är viktigt att du kommer in imorgon för något som kallas Samling efter händelse ".
Jag får veta att "Samling efter händelse" är min och mina kollegors chans att få ett avslut, innan upplevelsen rinner över till något i stil med posttraumatiskt stressyndrom. Morgonen efter händelsen kommer jag till en mötesplats där det finns fika och bekanta ansikten.
Det är mina kollegor som var med när det hände. Som såg allt. Det som händer sedan är renande för de flesta. Alla telefoner är avstängda, rummet är tyst och alla får en chans att dela sin upplevelse. Tillsammans fyller vi igen varandras luckor av vad som skett. Det är inte ovanligt att man har helt olika uppfattning av händelseförloppet.
"Jag som samtalsledare är på plats och kan avgöra om det finns stressreaktioner bland de deltagande" säger Anders och fortsätter "Dessa möten behöver få ta den tid det tar, vi brukar säga att det tar minst tre timmar för alla involverade att dela sin version av vad som hänt". Här är det viktigt att alla är med hela tiden, varje toalettbesök innebär en paus så att ingen deltagare missar vad som delas med gruppen.
Normalisera mardrömmarna
En annan viktig del av SEH- mötet är att prata kring upplevelser av tiden efter händelsen. "Det är viktigt att normalisera den oro som kan manifestera sig på olika vis efter att man upplevt någonting traumatiskt" säger Anders.
Han menar att om jag får höra att min kollega haft svåra mardrömmar känner jag mig mindre ensam som kanske också hade svårt att sova natten efter händelsen. Bara att höra att jag inte är ensam i att ha haft en tuff natt kan vara en lättnad för många.
"Det är trots allt inte ovanligt att få koncentrations- eller sömnsvårigheter, minskad aptit eller liknande och om man får höra att man inte är ensam i det försvinner eventuella skam- och skuldkänslor. Det är vanligt att man kommer fram till mig efter en samling och berättar hur glad man är att man kom" säger han och ler.
"Du blir aldrig förlåten..."
Det är inte ovanligt att företag låter det gå flera veckor innan man hanterar en traumatisk händelse på jobbet förklarar Anders.
Det som kan hända då är att det bristande stödet efter händelsen blir en starkare traumatisk upplevelse än den faktiska händelsen. Känslan av att inte känna sig stöttad som medarbetare kan skapa ett ytterligare lager av trauma som du får svårt att släppa.
"Du blir aldrig förlåten som arbetsgivare och därför är det så viktigt att vara snabb på bollen och göra rätt från start" förklarar Anders och fortsätter "...för annars kommer sjukskrivningarna".
Anders förklarar att det kan komma som ett brev på posten veckorna efter att en händelse hanterats dåligt av företaget. Man mår sämre och sämre på jobbet, isolerar sig från kollegor och tillslut orkar man inte jobba längre varpå man sjukskriver sig.
Glöm inte städerskan
Trettio minuter är slut och det finns fortfarande tjugo frågor kvar på mitt papper men jag får nöja mig. Sist men inte minst vill jag höra om en vanlig miss som företag gör vid sin krishantering. "De glömmer städerskan" säger Anders direkt och jag tittar frågande på honom.
Han förklarar att ett vanligt misstag som företag gör är att inte ha koll på exakt vilka som bevittnat eller påverkats av händelsen. Det kan vara IT-killen som skulle hämta kaffe och råkade passera HR-rummet där händelsen tog plats. Det kan vara städerskan som hör till ett annat företag som aldrig kontaktades. Det kan vara en samarbetspartner som var på besök från en annan firma som inte informerades.
"Man får inte missa människor, hellre att man kontaktar en för mycket än att någon går ensam med de känslor en traumatisk upplevelse kan skapa" säger Anders. Det är tydligt att han varit med om situationer där anställda kontaktats alldeles för sent och fått bära tunga känslor ensamma på grund av företagens okunskap.
"Alla förtjänar att få känna sig sedd och hörd efter en jobbig händelse" säger han och fortsätter "konsekvenserna kan bli olidligt tunga för individen och onödigt kostsamma för arbetsgivaren".
Karolina Frostare
TryggtBoende-teamet
Mindgear erbjuder företag kurser, utbildningar och paketlösningar inom krishantering. Ett uppskattat område är krisstöd och krisstödssupport men även bemötande för att förebygga hot och våld.
Tveka inte för att hämta mer kunskap kring Mindgears uppskattade krisstödspaket nedan eller besök hemsidan för att ta del av deras övriga tjänsteutbud kring krishantering.
KONTAKT
Mindgear Support & Sollutions
kontakt@mindgear.se Tel. +45 705-90 54 27
Comments